Jak zaprojektować sklep

Dziś projektowanie sklepów mało odbiega od projektowania pomieszczeń. Dożyliśmy czasów, w których sklep poza tym, że musi być funkcjonalny, musi być też przepiękny, bo przeciwnie chętnych na zakupy może nie być zbyt wielu. Czy przez to projektowanie sklepów stało się sztuką? Ciut prawdopodobnie tak, bo coraz większą wagę przywiązuje się do tego, jak klient będzie się czuć w sklepie, z czym sklep będzie mu się kojarzył.

Kiedy kilkanaście lat temu ktoś napisał, że świąteczne kawałki puszczane z głośników w sklepach sprawiają, że ludzie kupują więcej, wielu się śmiało. Dość bardzo szybko okazało się że miał rację i wykonując projekt cukierni, trzeba iść jeszcze dalej - zrobić wszystko, ażeby klient już na sam widok sklepu chciał do niego wejść i zostawić w nim duże środki finansowe. Czy chodzi więc o to, by bardzo dobrze się czuł? Tak po prostu? Nie. Chodzi o to, ażeby poczuł się na tyle zachwycony, zdarza się, że zaopiekowany, ażeby stracił całkiem kontrolę nad tym, ile wydaje. Najlepiej widać to w sieciowych sklepach odzieżowych a także drogeriach oferujących kosmetyki. Wyglądem sklep odzieżowy, który jest sieciówką i luksusowy butik ekskluzywnej marki muszą wyglądać jednakowo: dużo ciepłego światła, przestrzeń, ładne meble i ubrania rozwieszone na wieszakach w całym sklepie. Co najistotniejsze - tych ubrań nie może być zbyt sporo. Jeżeli spadają z wieszaków, nieomalże przelewają się przez nie, złudzenie ekskluzywności znika. Skoro towaru jest na prawdę dużo a do tego nieestetycznie leży, najprawdopodobniej nie jest wart swojej ceny. Projektując sklep, trzeba mieć to wszystko na uwadze.
Zobacz: projekt cukierni.